سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
با قمر
دوشنبه 89/10/20 :: 10:24 صبح ::; نویسنده : م قمری

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی :
هدفمندکردن یارانه‏ها امر مهم و سال ها است که جزء آرزوها است، بنده در دولت­هاى قبل، دو سه مرتبه کتبا و شفاها به دولت­ها گفته‏ام، منتها دنبال این نمى‏رفتند، ترجیح مى‏دادند که بماند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، ‏فرازهایی از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره طرح هدفمندکردن یارانه‏ها به شرح ذیل است:

  
هدفمندکردن یارانه‏ها جزء آرزوها بود
از مسئله عدالت دست برندارید، این قضیه عدالت را دنبال کنید، مسئله فسادستیزى، حمایت از طبقات ضعیف، ساده‏زیستى، نگاه به مناطق دوردست و محروم، توجه به مشکلات گوناگون مردم [را دنبال کنید]. اینها اصولى است که اگر رعایت بشود و بر اینها پاى فشرده بشود، هم خدا را راضى مى‏کند، هم مردم را از هر مسئول و از هر نظامى خشنود و دلشاد مى‏کند. اینها را ادامه بدهید.
عدالت فقط عدالت در مسائل اقتصادى نیست، یک بخش عمده‏اش مسئله اقتصاد است. در قضاوت­ها، در داورى‏ها، در نگاه‏ها، در نظرها، در اظهارات، در موضعگیرى‏ها، همه بایستى شاخص عدالت را در نظر داشته باشیم. از همه مبتلابه‏تر، همین مسئله عدالت اقتصادى و عدم توزیع عادلانه ثروت عمومى و درآمد عمومى ملى بین آحاد جامعه است که نمونه‏هاى فراوانى دارد که زیاد است و یکى‏اش همین یارانه‏ها است. این هدفمندکردن یارانه‏ها که مطرح شده، واقعا یک امر مهمى است. سال­ها است که این جزء آرزوها است، جزء کارها است. بنده در دولت­هاى قبل، دو سه مرتبه کتبا و شفاها به دولت­ها گفته‏ام، منتها دنبال این نمى‏رفتند، کار سختى است، کار پردردسرى است. همین طور ترجیح مى‏دادند که بماند. حالا این دولت دنبال این کار رفته. بالاخره باید این را دنبال کنید، کار ظریفى هم هست.(1)

جرئت اقدامش باارزش است
این مسئله طرح تحول که دولت مطرح کرد، این هم از همان کارهاى بزرگ و از همان کارهایى است که جرئت اقدام به آن کار، خودش باارزش است. همین مسئله هدفمندکردن یارانه‏ها، واقعا چیز خیلى مهمى است، در دولت­هاى قبل هم مطرح بوده، بارها صحبت شده بود و گفته شده بود، منتها پیشرفت نمى‏کرد یا مشکلاتى که در قضیه بانک­ها و مالیات و بیمه و گمرک و سایر چیزهایى که در بخش­هاى مختلف این طرح تحول وجود دارد، کارهاى بسیار بزرگ و مهمى است، حتما هم باید انجام بگیرد.(2)

بخشى از طرح تحول اقتصادى
در زمینه مسائل اقتصادى کارهاى خوبى انجام گرفته. خوب است که این گزارش را در معرض اطلاع عموم بگذارید، یعنى چیزى باشد که همه این گزارش دولت را در زمینه کارهایى که انجام گرفته، بشنوند. آنچه من رویش تکیه مى‏کنم، همین طرح تحول اقتصادى است که در دولت نهم مطرح شد. الآن هدفمندکردن یارانه‏ها که یک بخشى از آن طرح تحول بود، [در حال اجراشدن است]، همه هم متفق‏القول­اند - اگرچه حالا در کیفیت اجرا ممکن است اختلاف نظرهایى باشد - لیکن بخش­هاى دیگر طرح تحول اقتصادى که درباره نظام­هاى پولى و بازرگانى و گمرکى و امثال اینها بود، نباید مغفول‏عنه قرار بگیرد، آنها هم بایستى حتما دنبال شود. طرح تحول اقتصادى، کار مهم و بزرگى بود. ما توصیه مى‏کنیم، از جمله چیزهایى که از بین راه برنگردید، همین طرح تحول اقتصادى است، آن را واقعا دنبال کنید.(3)

برخوردارى بیشتر محرومین
مسئله هدفمندکردن یارانه‏ها ناشى از تجربه بلندمدت نخبگان کشور است که در طول این سال­ها به این نقطه رسیده‏اند که یارانه‏هایى که از کیسه بیت ‏المال - یعنى از جیب عموم مردم - بیرون مى‏رود و به عموم تعلق مى‏گیرد، بیشتر متوجه قشرهایى بشود که نیاز آنها بیشتر است، یعنى قشرهاى محروم و طبقات متوسط به پایین جامعه از بیت‏المال و از کیسه عمومى ملت بیشتر برخوردار شوند تا طبقات بسیار مرفه و کسانى که در حقیقت احتیاجى هم به این یارانه‏ها ندارند. رسیدن به این حقیقت و تصمیم و عزم راسخ بر اجراى آن، ناشى از تجربه طولانى‏مدتى است که در طول این سال­ها متراکم شده است و به مرحله عمل درآمده است.(4)

همه باید کمک کنند
در مسائل اقتصادى اگرچه محور فعالیت اقتصادى و تصمیم‏گیرى‏هاى اقتصادى دولت است، اما بقیه قوا هم خیلى نقش دارند، قوه قضائیه هم نقش دارد، قوه مقننه هم نقش دارد. آنها باید به وظائفشان در این زمینه‏ها عمل کنند، کمک کنند. بخش خصوصى و دستگاه‏هاى مرتبط با بخش خصوصى مثل اتاق­هاى بازرگانى و امثال اینها و بعضى از بنیادهایى که هستند، اینها همه بایستى در این جهت همراه باشند و با دولت همکارى کنند و کمک کنند.(5)
من همین جا در حضور شما مردم عزیزمان توصیه مى‏کنم، هم به قوه مجریه، هم به قوه مقننه که در این مسئله مهم (طرح هدفمندى یارانه‏ها) باید با هم همکارى کنند، باید به هم کمک کنند. از یک طرف قضیه، نگاه به قوه مجریه است - که بار بر دوش قوه مجریه است، دولت بایستى اقدام کند، عمل کند، پس همه دستگاه‏هاى دیگر، از جمله دستگاه قانونگذارى باید به دولت کمک کنند - از طرف دیگر هم دولت بایستى آن چیزى که قانونى است و مراحل قانونى را گذرانده است، معتبر بداند و بر طبق آن عمل کند. بنابراین دولت، مجلس - قوه مجریه، قوه مقننه - در این کار دوشادوش هم حرکت کنند، به هم کمک کنند و با هم باشند، "ید الله مع الجماعة ". وقتى با هم بودند، خدا هم کمک خواهد کرد. بنابراین استفاده بهینه از امکانات و منابع موجود کشور و بهره‏ورى مهم است، بهره‏ورى بیشتر از آنچه داریم و آنچه که بسیارى از آنها متأسفانه مورد اسراف و استفاده غلط قرار مى‏گیرد.(6)
آنچه من امروز به همه ملت عزیزمان و به مسئولین محترم توصیه مى‏کنم، این است که براى دهه پیشرفت و عدالت، همه خودشان را آماده کنند. ما احتیاج داریم به جهش در این راه. ما عقب‏ماندگى زیاد داریم. با رفتار معمولى نمى‏شود به نقطه مطلوب رسید، ما به جهش احتیاج داریم. این جهش، ایمان مى‏خواهد، اخلاص مى‏خواهد، هماهنگى مى‏خواهد، همکارى نیروها را با یکدیگر لازم دارد. قواى سه‏گانه با هم همکارى بکنند، همدلى کنند، به هم کمک کنند، مردم به مسئولین، به خصوص به قوه مجریه که وسط میدان است، کمک کنند، همکارى کنند، همراهى کنند، ما بتوانیم راه‏هاى نرفته را برویم، کارهاى بزرگى که در انتظار ما است، انجام بدهیم.(7)
کارهاى بزرگ باید انجام بگیرد، کارهاى ماندگار باید انجام بگیرد. همه هم باید کمک کنند. اگر بخواهیم به آن هدف­ها برسیم، همه باید کمک کنند، سلیقه‏هاى مختلف را کنار بگذارند.(8)

پی­نوشت­ها:

18/6/1388.

2/6/1387.

8/6/1389.

1/1/1388.

18/6/1388.

1/1/1389.

29/6/1388.

12/5/1388

 




موضوع مطلب :
 
 
 
type="image/x-icon">